Sunn mat og mattrygghet
Internasjonale forbrukere som kjøper norsk sjømat, er også opptatt av andre ting enn fotball. Sjømatrådet kartlegger holdninger og preferanser i årlige undersøkelser med ca. 25.000 respondenter i rundt 20 land. I tillegg til smak, lettvinthet og verdi for pengene, er det økende global oppmerksomhet på sunn mat og mattrygghet over hele verden, noe som ble forsterket under pandemien.Norsk havbruksnæring har gjennom flere tiår bygget opp en produksjon av sjømat som gir verden tilgang på sunt protein med lavt klimaavtrykk. Sammenlignet med andre animalske proteinkilder har norsk laks et betydelig mindre klimafotavtrykk. Dette skyldes blant annet fiskens naturlige evne til å utnytte fôret effektivt, og næringens kontinuerlige arbeid med å utvikle mer miljøvennlige fôrløsninger.Sjømatrådets undersøkelse viser også at ønsket om å ta bærekraftige valg, er en holdning som øker i styrke. Globalt svarer seks av ti at de ønsker at kostholdet skal være mer bærekraftig. Tom-Jørgen Gangsø, Norges Sjømatråd utsending til Italia, peker på viktigheten av å ta disse trendene på alvor.– Norske matvarer har en fordel i konkurransen med andre matproduserende land. For ute i den store verden har Norge et generelt godt rykte. Folk forbinder landet vårt med urørt natur, rent hav og gode kontrollmekanismer når det gjelder matproduksjon, sier han, og legger til:– Men vi kan ikke hvile på laurbærene. Vi må tilpasse oss de nye bærekraftstrendene, og man kan aldri starte for tidlig. Vi må vite hva forbrukerne i de enkelte land ønsker, hva konsumentene legger i ordet «bærekraft» og vi må møte forbrukerne på deres premisser.